Det här är inte en avknoppnings- eller sidoberättelse, eller något liknande. Det är ett fullskaligt berättelseläge, återkommande speltestsresultat indikerar att det är ungefär samma längd som "Half-life 2", säger programmeraren Robin Walker till IGN.

Det innebär antagligen mer än tio timmars spelande i en tidsperiod som berättelsemässigt utspelar sig mellan "Half-life" och dess uppföljare. Äventyret ses genom ögonen på Alyx, som tillsammans med sin vetenskapsman till pappa leder en motståndsrörelse i City 17 mot det mäktiga Combineriket.

Till skillnad från de ursprungliga spelen så rör det sig om en VR-titel, som ska fungera med alla pc-kompatibla system, alltså inte bara utvecklaren Valves egna VR-system Valve Index. Spelaren ser Alyx händer framför sig, som kan ta tag i föremål eller hålla i vapen, enligt spelets första trailer.

Artikelbild

| En vy över hustaken i kommande "Half-life: Alyx". Pressbild.

Att det blev ett nytt "Half-life"-spel, mer än tio år sedan vi senast såg till spelserien, var en slump, enligt Walker.

Som många spelutvecklare så använder vi våra tidigare spel för att experimentera med nya designidéer. I det här fallet började vi utforska VR genom att använda vårt material och kod från "Portal" och "Half-life", säger han till IGN.

Det visade sig att "Half-life" fungerade bra i VR när de första testerna gjordes.

Vi trodde att vi hade någonting som speltestarna skulle vara färdiga med på en kvart, men i stället så tillbringade de 45 minuter att utforska det och ville inte sluta, säger Walker.
Artikelbild

"Half-life: Alyx" släpps i mars nästa år.