Logga in

Erika Nilsson-Waara, Linnea Nilsson-Waara, Niclas Bentzer & Oscar Detmer

Waara Worldwide

Här kommer vi att dela med oss våra upplevelser från sommarens två långturer. Paddling längs Nordens längsta vattenväg och löpning längs Skåneleden. Det finns mycket vackert att se i Sverige och förhoppningsvis blir ni själva nyfikna på att upptäcka några av de guldkorn som vi kommer att passera. Du är varmt välkommen att kommentera, gilla, dela och ge feedback på våra inlägg. Vi är tacksamma för vårdade ordval. Vi finns också på vår hemsida: www.waaraworldwide.com och www.deluxeturer.se

Hälsningar Erika, Linnea, Oscar & Niclas.

Epilog: Paddla Nordens längsta vattenväg

Skellefteå  

FAKTA

Start: 30 juni 2018 Käringsjön, Härjedalen
Slut: 31 juli 2018 Långedrag (Göteborg)
Antal dagar totalt: 31
Paddlingsdagar: 28
Vilodagar: 3
Antal nätter i tält: 17
Paddlad sträcka: 805 km
Snittsträcka per dag: 28,75 km
Längsta sträcka: Snerta - Fredbo 43 km
Kortaste sträcka: Karlstad - Skoghall 10 km
Farkost:
- Käringsjön - Skoghall Kanadensare Ally kanot
- Skoghall - Göteborg Havskajaker Prijot Touryak 500 och Prijon Touryak 470 LV

 

Här är vi i Käringsjön, Härledalen och står vi redo att paddla till Göteborg. Foto: Mats Bentzer

 

Det började med att Niclas en blåsig oktoberdag bläddrade i boken ”Nordens längsta vattendrag” för mer än två år sedan. Det slutade med en 31 dagar lång paddeltur från Härjedalen till Göteborg. Den boken är inspirationen till denna tur.

Vintern 2016 presenterade Niclas idén för mig och sommaren 2017 bestämde vi oss för att sluta fundera och börja göra. Paddlingen längs Nordens längsta vattenväg skulle bli verklighet kommande sommar. Så med ett år kvar till start började vi på allvar att planera.

 

Förberedelser under ett års tid

Förberedelserna har innehållit allt ifrån kartstudier, jagat information om de olika vattnen, test av utrustning, paddelträning och inte minst att lära vår hund Storm att trivas i kanoten. Vår ambition har hela tiden varit att ha honom med, men vi var länge osäkra om det skulle fungera. Sista turen innan avfärd hittade han dock lugnet och vi beslutade att han kvalade in. Det är vi glada för. Att långtura med sin hund är en extra dimension.

 

Paddelträning i kanot och test av torrdräkter genomföre vi under våren. Även att träna Storm på att vara i kanot och vänja sig vid flytvästen. Foto: Roger Strandberg

 

Varierad natur och olika karaktär på vattnet

Naturen längs vår färd har varit varierad. Det började med fjäll. Hemtamt och vackert. När den sista trädfria toppen hamnat bakom våra ryggar i Trysil tog de djupa skogarna i norra Klarälvdalen vid. I takt med minskad fallhöjd ökar älvens kurvor markant. Den låga vattennivån tvingade oss att hålla huvudfåran, den så kallade ”kungsådran”. Det betyder att vi måste följa älvens ytterkant, och därmed den längsta vägen. I Vänern fick vi uppleva fantastisk skärgård men ett myller av små öar, vikar och uddar. De längre passagerna med öppet vatten var extra spännande. Vidare söderut mot jordbruksmarker och en tilltagande civilisation för att avslutas där älven omgärdas av tunga industrier och trafikeras av stora färjor.

Även vattnets karaktär har förändrats drastiskt längs färden. Vi har paddlat allt från stora sjöar, små åar med strida strömmar och forsar till lugnflytande älv. Alla med sina tjusningar och utmaningar. Delar av färdvägen har inte varit möjlig för oss att paddla. Ibland har strida forsar, lågt vatten och den mänskliga påverkan i form av kraftverk och slussar tvingat oss till lyft. Vissa enkla och planerade, andra helt oförberedda och krångliga. En sak är säker. Långa paddlingar kommer nog alltid innebära en del lyft. Det är vi nu mentalt förberedd på.

I Femundselva fick vi tampas med forsar och många gånger kliva ur då vi kört fast på stenar. 

 

Sådana här magiska vyer fick vi när vi paddlade på Femunden, Norge. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Byte av farkost

Inför korsandet av Vänern bytte vi vår kanadensare mot varsin havskajak och därmed tog Storms resa slut. I en kajak ryms inte 25-kilo hund.

Både jag och Niclas har paddlat tidigare. Både kanadensare, kajak och forsrännarbåt. Men erfarenheten är begränsad. Därför bestämde vi oss att gå en kurs i paddling via Älvdalens Utbildningscentrum när tillfället dök upp. Mycket nyttigt. Men ändå kändes det väldigt spännande att bege sig ut på denna långtur. Lärdomarna har varit många. Men oavsett om jag tar mig fram vandrandes, skidandes, cyklandes eller paddlandes är essensen i att vara på långtur den samma; storslagen natur och det enkla livet. Att fokusera på att röra sig framåt, äta och sova. Ett liv fritt från abstrakta och mentala problem. Fritt från köer, försenad kollektivtrafik, tider att passa och konsumtion. Det är ”hands on” som gäller. Är du hungrig, ät. Är du törstig, drick. Är du kall, klä på dig och rör på kroppen. Problemlösningen är basal. Det är lätt att må bra.

 

I Karlstad bytte vi farkost till kajaker och nu väntade korsning av Vänern. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Den sista dagen vaknade vi i Kungälv och beräknade 29 kilometrar till havet. Till slutmålet. Innan lunch hade vi avverkat 15 av de 29. Det är lätt att börja slappna av. Tro att det är klart. Men det fanns ett orosmoment kvar mellan oss och slutstationen. Göteborgs hamn. Vältrafikerad av både fritidsbåtar och stora färjor vilket resulterar i vågor från alla håll samtidigt. Dessutom motvind och returvågor som studsar runt mot kanalens branta väggar. Ett kokande bubbel som kräver full koncentration av paddlaren. Sightseeingbåtarna Paddan rör sig snabbt kors och tvärs över vattnet. Likaså kollektivtrafikens båtar. Det känns faktiskt olustigt att vara på platsen. Vill snabbt därifrån. Vid Stenaterminalen stod stora färjor vid hamn. När vi närmade oss slog klockan två och trossarna till Stena Gothica lossas från kajen. Vi retirerar och söker skydd bakom en kaj. Lukten av fiskehamn var påtaglig. Färjan kränger sig loss från kajen, vänder ett halvt varv och sätter iväg mot havet följt av ett pärlband fritidsbåtar som väntat in färjans manöver. När kusten är klar glider vi fram från vårt gömställe och fortsätter ut. Ett ovärderligt redskap är appen Marine Traffic. Där syns alla stora båtar och deras färdväg. Med hjälp av den kan vi planera och undvika att sätta oss i obekväma situationer.

 

I väntan på att Stena Line-färjan ska avgå. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Till dig som funderar på att paddla Nordens längsta vattenväg är min rekommendation att överväga att svänga höger i Kungälv och istället följa Nordre älv ut till havet och på så sätt undvika Göteborgs hamn.

Minnet är nog positivt selektivt. Det tråkiga och jobbiga verkar försvinna först ur medvetandet. Kvar blir det lustfyllda och ljusa. Så i denna stund framstår hamnen i Göteborg som det tuffaste hindret på vägen mot havet, fysiskt och mentalt. Även om lågt vatten tvingat oss till otaliga lyft av eländig karaktär balanserades på spetsiga klippblock, med stor ryggsäck och 20 kilo kanot och myggen obarmhärtigt bitandes på kroppen. Men sanningen är den att de lite jobbigare perioderna faktiskt är viktiga under en tur. Och även i det civiliserade livet. De gör att stunderna när allt flyter på som de ska, blir extra njutbara. Kalla det balans, ying & yang eller vad du vill. Det behövs kontraster för att förstärka upplevelsen. För att förstärka livet!

 

Svemester, nära och kära!

Vi är oerhört tacksamma att få ha delat detta äventyr tillsammans. Vi slår verkligen ett slag för att upptäcka mer av vårt avlånga land och att göra det med dem som du gillar mest.

Semester med familjen och att vara på hemmaplan (i Sverige) är att rekommendera.

 

Så tänk dig noga för innan du bestämmer dig för att bläddra i en bok, för det kan resultera in en nyfikenhet som inte kan tystas utan som kräver ditt fulla engagemang för att tillgodoses. 

/Linnea

 

Hela gänget samlat

ÅBYN Spontanitet och natur är två goda ting som går fint ihop. Igår var vi samlade allihopa; paddlarna, löparna och vår kära vän Åsa på en och samma balkong. Vi hade en helt ledig söndag framför oss. Vad skulle vi göra?! Möjligheterna är ju oändliga. Så tänker vi nästan jämt. Plötsligt dök den briljanta idén upp om att antingen upptäcka ett nytt naturreservat eller en vandringsled. Och visst blev det så. Vi tog sikte mot Åbyälven och dess intilliggande vandringsled.

 

Åbyälvsleden är cirka 20 km lång och vi valde att starta vid Källbomark för att vandra drygt halva leden i riktning mot havet. Älven lär även bli intressant att träningspaddla i för Linnea och Niclas framöver. Sol, klarblå himmel och sjungande Storspovar gjorde dagen mer än njutbar på alla sätt och vis.

 

Gör din egen dagstur och upptäck något nytt du med. Vem vet vad som väntar i de oupptäckta äventyren?

 

Samlade! Löparna Oscar och Erika tillsammans med paddlarna Linnea, Niclas och hunden Storm. Foto: Åsa Berglund.

 

 

Vår kära vän och tillika mästerfotograf Åsa följer gärna med på våra naturupplevelser. Foto: Erika Nilsson-Waara.

 

 

Ledmarkeringen för Åbyälvsleden. Foto: Linnea Nilsson-Waara.

 

 

Fisket i Åbyälven sägs vara bra. Det ser verkligen ut så. Foto: Linnea Nilsson-Waara.

 

 

Åbyälvsleden sträcker sig längs naturstigar, betesmarker, öppna gräsytor och grusvägar. Foto: Linnea Nilsson-Waara.

 

 

Att bara vandra i naturskön miljö och inte tänka på någonting alls. Det är medicin för kropp och själ. Foto: Linnea Nilsson-Waara.

 

 

Allt gott från oss!

/Erika och Oscar

Paddling i skarpt läge

Skellefteå I lördags deltog vi i en paddlingstävling. Vi ställde upp i 30 km raceklassen och fick uppleva både sjö, åar och en del spännande forsar. Ett perfekt lopp för att få testa utrustning och öva paddlingsteknik inför långturen. 

Paddlingstävlingen bjöd på några spännande forspartier. Foto: Åsa Berglund

Paddlingstävlingen bjöd på några spännande forspartier. Foto: Åsa Berglund

 

Totalt var vi ute på vattnet i 5 h 50 minuter. På sjöarna blåste det mycket och det var ganska tufft att korsa dem. Forsarna var roliga att ta sig igenom och gav bra spänning till tävlingen. Många partier, även kallad "gubbsträckorna" var mysiga med serpentinsvängar i idyllisk miljö.

Detta var vår livs första paddlingstävling och känner oss grymt nöjda att vi ställde upp. 

 

I lördags deltog vi i en paddlingstävling och fick testa på vår utrustning i skarpt läge. Foto: Åsa Berglund

I lördags deltog vi i en paddlingstävling och fick testa på vår utrustning i skarpt läge. Foto: Åsa Berglund

 

Nästa år är det dags igen!

/Linnea

 

Besök oss i Luleå idag

Luleå Idag genomförs Luleå Stadsmara, en av Norrlands största löpartävlingar, för 39:e gången i ordningen. Samtidigt arrangeras Bilfria dagen där flertalet aktiviteter erbjuds på den nya Sommargatan i Luleå centrum.

Besök oss gärna i vårt tält mellan 11-14.00 för att prata om löpning, Skåneleden, fjällupplevelser, träning och hälsa. Du får även möjlighet att testa din kondition och kolla vad din kropp består av på vår Tanitavåg.

 

Vi önskar er en riktigt solig och trevlig dag!

 

 

/Erika och Oscar

Numera Skelleftebor

I helgen har vi packat släp och styrt bilen norrut. Vi kan numera titulera oss som skelleftebor. Linnea får anse sig som hemvändare och Niclas bor numera det längsta norrut som han någonsin har gjort (hans hemvist är Dalarna). 

 

Skellefteå med omnejd har många fina vatten att erbjuda. Redan i helgen kan det bli paddling med kanoten. Nu har vi fått tag på ”puffar” som fungerar som flytkuddar. Grundplanen är att placera dem inne i kanoten, men pga att vi ska ha med oss Storm (hunden) kanske det blir för trångt. Därför har vi införskaffat sådana som placeras på utsidan av kanoten. Nu återstår att testa hur dessa fungerar. Uppdatering följer. 

Storm rör sig ibland i kanoten så att vi måste parera. Det här med att sitta still i båten är inte riktigt hans melodi. Tur han har flytväst. Foto: Roger Strandberg

Hälsningar Linnea 

Löpningen: Det här äter vi

LULEÅ ”Packa lätt och rätt”. Vi kör stenhårt på det mantrat. Ser vi till kosten innebär det att vi planerar att köpa den mesta delen av maten längs vägen. Vid tidigare långturer har vi normalt sett burit med oss torrmat för mellan 3-7 dagar, men denna gång tänker vi alltså annorlunda. Fördelen med torrmat är att du får en riktigt bra koll på kaloriintaget. När det gäller ”vanlig” mat är det betydligt svårare och därför behöver vi gå mer på känslan. En sak som vi har lärt oss är att äta mycket mer än vad vi tror att vi behöver. Då brukar det bli bra i slutändan.

 

En vanlig löpardag springer vi cirka 25 km och då har vi med oss vatten och två bars vardera. De dagar som vi sover i vindskydd har vi med oss torrmat bestående av tre huvudmål, tre bars, två påsar nötter, två chokladsticks och ett energiblock. För att värma vatten till torrmaten bär vi även med oss en Jetboil (Micromo) som väger 540 gram inklusive en gastub. Sammantaget ger det oss cirka 3200 kcal per person med en vikt på 800 gram. Energiförbrukningen för löpningen längs Skåneleden har vi beräknat till 3000-3500 kcal per person och dag. 

 

Tiden som vi är ute och vilken intensitet vi färdas med avgör också hur mycket och vilken typ av mat vi behöver få i oss. Våra främsta energikällor kommer från fetter och kolhydrater, där det förstnämnda har fördelen av att det är mer energitätt medan det sistnämnda fungerar bättre som bränsle vid högintensivt arbete. Kolhydratdepåerna sinar på ungefär 1-1,5 timmes tufft arbete, vilket gör att vi regelbundet behöver fylla på dessa. Till det är bars ett bra alternativ medan pastan utgör laddningen på kvällarna. Fettdepåerna används framförallt vid låg- och medelintensivt arbete och riskerar sällan att ta slut. Fördelen med fetterna är att de ger oss mycket energi per gram, vilket vi kommer att kräva när vi väl är igång på dagarna.

 

Att vara fulladdad med mat och energi ser vi som en direkt parallell med en full eller tom bensintank. En full tank gör att både bilen och kroppen går gladare och snabbare framåt. Vi ser verkligen framemot att upptäcka Skånes olika delikatesser, som kommer att fylla våra kroppar med välbehövlig energi i sommar.

 

Påfyllning av vätska och energi under en varm turdag. Foto: Erika Nilsson-Waara.

 

 

 

God frukoststund!

 

/Erika och Oscar

 

Sommaren 2018 får ni följa med oss på två långturer. Paddling längs Nordens längsta vattenväg 73 mil från Härjedalsfjällen till Göteborg och löpning längs Skåneleden 100 mil. 

  • Senaste blogginläggen

Bloggar

Annons