Så här ett par dagar efter att vi klivit in i ett nytt år är det viktigt att påminna norrbottningarna om vad sittande regering håller på att göra med vår landsända.
Norrbotten är inte en isolerad ö, det är en betydande del av Sverige, som med sin gruv- och skogsnäring och vattenkraft utgör en förutsättning för att hela landet ska leva.
Det gör oss moderater alltmer bekymrade att regeringen drar isär landet och i synnerhet de delar av landet, där avstånden är långa och behoven av effektiva och tillgängliga transporter är avgörande.
Förslaget om en nationell flygskatt som nyligen presenterades är ett hårt slag mot Norrbottens län och även hela Norrland. Till det läggs indexreglerad höjning av skatten på bensin och diesel, samt försämrade reseavdrag, vilket ytterligare försämrar förutsättningarna för transporter av varor och tjänster.
Samma regering vill även införa en kilometerskatt. Det är oklart på vilken nivå som den hamnar på, men klart är att den vida överstiger de kostnader som lastbilstrafiken orsakar i form av slitage på landets vägar. Detta är snarare en skatt på avstånd, som riskerar att slå stenhårt mot Norrbotten men även alla de regioner som har långa avstånd.
Ansvarig minister menar att det är ”för billigt” med bensin, trots att man höjer skatterna på bensin och smyger in en årlig indexhöjning av bensinskatten.
Det är med stor oro som vi ser att regeringen väljer att införa skatter som slår hårdast mot oss i Norrbotten, där merparten av dessa pengar används för infrastruktur i södra delarna av landet.
Statsminister Stefan Löfven berättade i sitt jultal nyligen, i höga toner, om hur han vill få ihop stad och land. I praktisk handling gör han det rakt motsatta. Löfven gör som han alltid gör. Han har en otroligt lättsam inställning till sanningen. Han arbetar istället med kirurgisk precision med att göra det omöjligt för människor att leva och verka i den här delen av landet.
Regeringen överger Norrbotten och den socialdemokratiska riksdagsbänken tiger i tystnad och låter det hela ske, helt öppet. Inte ett ord av kritik. Det är beklämmande, för att uttrycka sig milt.
Vi moderater har länge anfört att ett globalt handelssystem med utsläppsrätter, med flyget inkluderat, är det mest rättvisa och mest effektiva, för att minska klimatpåverkan.
Regeringen måste nu också agera om att tillåta längre och tyngre lastbilar på upp till 74 ton. Det är en åtgärd för att minska miljöpåverkan, där färre fordon kan transportera mer, vilket skulle stärka konkurrenskraften för exempelvis den svenska skogsindustrin. Att höja den tillåtna vikten på lastbilar är positivt och här kan regeringen agera skyndsamt då det förberedande arbetet redan är gjort. Denna näring, likt många andra näringar kommer gynnas storligen av detta.
Statsminister Stefan Löfven (S) talar gärna om samarbete, men vad S gjort i praktiken är att ägna ett årtionde åt att låtsats som att den ”nödvändiga” förflyttningen från världens högsta till världens näst högsta skatter, ställt hela samhället på ända – och att allt blir i sin ordning igen bara man återtar förstaplatsen.
Norrbottningarna förtjänar någonting bättre än en förljugen socialdemokrati som lever på gamla meriter. Det här länet behöver en moderatledd regering.