Det är inte var dag som en näringsminister klampar in i fabriksbyggnaden hos Lundqvist Trävaru i Öjebyn.
– Företaget har varit extremt framgångsrikt och väldigt nyskapande när det gäller digital försäljning, konstaterade Mikael Damberg och strök försiktigt över ett väggelement i fabrikshallen.
Antalet utmärkelser har inte gått ministern omärkt förbi.
Den senaste, i kategorin ”Sveriges smartaste företag” utdelat av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, utgjorde ett oemotståndligt lockbete för ett besök.
– Jag är här på eget bevåg. Företagets utveckling tilltalar mig. Jag vill veta mera. Att bara läsa statistik om tillväxt och investeringar ger aldrig hela bilden.
Lundqvist Trävaru har ökat omsättningen flera gånger om under de senaste åren med försäljning av färdiga element till fritidshus, garage, maskinhallar och liknande.
Kunden plockar själv ihop behövliga delar på nätet – och erbjuds ett fast pris och färdiga bygglovsritningar utifrån valen.
– De ligger långt framme när det gäller digitalisering och det har gett eko i omvärlden, deklarerade Damberg.
– Många är rädda för att ökad digitalisering ska slå ut jobb. Min slutsats är precis tvärtom, sade han.
Bland annat har amerikanska bolag intresserat sig för helheltskonceptet.
– Vi har fått förfrågningar om att hjälpa till med att bygga upp liknande system. I sämsta fall kan vi exportera kunskapen. I bästa fall kan vi bygga ett affärsupplägg och utvecklas som systemleverantörer, menade Samuel Holmström, vd på Lundqvist Trävaru.