De senaste åtta åren har Citybuss gula bussar kört lokaltrafiken i Piteå med Piteå kommun som uppdragsgivare. Citybuss huvudägare är Nordbergs buss i Piteå, samt Alviks Trafik.
Under våren har Piteå kommun lagt ut anbud om vem som ska köra trafiken från 2019. En anbudsgivare är Centrala Buss med bland annat Nordbergs buss och Alviks trafik som delägare.
– Centrala buss sköter alltid upphandlingarna. I ansökan anger de vilken underentreprenör de vill ha och de senaste åren har det varit Citybuss, säger Niklas Hedkvist, vd för Nordbergs buss.
I slutet av maj hade han väntat på att få besked om Citybuss får fortsätta att köra, men så blev det inte. Den 10 april i vår begärde Centrala Buss överprövning av anbudsunderlaget hos Förvaltningsrätten i Luleå och det försenar processen.
– Vi vet inte när detta blir klart, säger Piteå kommuns inköpschef Östen Granberg.
Centrala Buss begäran om överprövning handlar om de "mervärden" Piteå kommun satt upp i anbudsunderlagen. De handlar om vad bussbolagen kan erbjuda utöver priset.
– Mervärdena bygger på utvärderingar som vi gjort bland resenärerna, säger inköpschefen.
Ett av mervärderna har rubriken marknadsutveckling. "Mycket stort mervärde ska tilldelas den leverantör som på ett mycket förtroendeskapande sätt har en prissatt marknadsföringsplan för Piteå kommuns kollektivtrafik till en rimlig kostnad".
"Vad som menas med förtroendeskapande sätt och till rimlig kostnad finns dock inte beskrivet i upphandlingsförutsättningarna", skriver Centrala Buss, genom advokatfirman Von Ahn i Luleå.
Centrala Buss tar också upp punkter som handlar om att bussbolaget ska kunna presentera innovativa lösningar och att det ska ha ett biljettsystem till rimlig kostnad.
"För leverantören finns ingen möjlighet att kunna förutse det kritieriets värde", anser Centrala Buss.
Bussföreningen vänder sig också emot punkten att "stort mervärde ska tilldelas det bolag som har smakfulla ideér kring bussarnas interiör och exteriör". Det anser Centrala Buss ger ett obegränsat utrymme för subjektivitet och godtycke.
Östen Granberg säger att med mervärdeskriterierna har bussbolagen chans att visa på fördelar och han bestrider att uppgifterna om mervärden strider mot lagen om offentlig upphandling. Han säger också att priset finns alltid med i bilden vid bedömning av anbud, men att ett bolag som anger högre pris än en konkurrent kan mycket väl få trafiken om bussbolaget kan visa på hög kvalitét i verksamheten.
PT har sökt Centrala Buss vd Leif Drugge.