EU-miljoner ska frälsa besöksnäringen

152 miljoner kronor. Det är den absolut enskilt största summan som EU-delat ut till besöksnäringen i norr. Av dessa miljoner får Destination Piteå ta del av drygt 12,5.

"Pengarna ska inte läggas på att bemanna Destination Piteå. De ska plöjas ner i saker som stärker Piteå som en året-runt-stad för besökare",säger Per Hallqvist vid Destination Piteå. (Arkivbild)

"Pengarna ska inte läggas på att bemanna Destination Piteå. De ska plöjas ner i saker som stärker Piteå som en året-runt-stad för besökare",säger Per Hallqvist vid Destination Piteå. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-10-05 05:00

Besöksnäringen i länet är viktig.

År efter år strömmar turister till Norrbotten och Västerbotten för att ta in vad landsändan har att erbjuda, sommar som vinter.

Tidigare har besöksnäringen levt på strukturfondspengar. Då har berörda instanser haft att ta ställning till närmare 15 separata ansökningar. Men inte nu längre.

Gemensam

– Nej, dom sa stopp och ville i stället att vi skulle gå samman och göra en gemensam ansökan, säger Per Hallqvist, projektledare vid Destination Piteå.

Så blev det. Tolv destinationpartners i Norrbotten och norra Västerbotten gick samman och lämnade in en enda ansökan via Swedish Lapland.

Det resulterade i att en summa på totalt 152 miljoner beviljades. Pengarna omfattar andra halvåret 2015 samt de två följande åren, 2016 och -17.

– För Piteås del handlar det om 12,5 miljoner kronor för de här åren, säger Per Hallqvist.

Summan finansieras till hälften av Tillväxtverket och länsstyrelsen.

– Den andra hälften bidrar Piteå kommun, Destination Piteå samt Piteå havsbad med. För de här ändamålen tillåts nämligen även privata medfinansiärer, förklarar Per Hallqvist.

Pengarna till besöksnäringen kommer främst att omfatta tre utpekade områden. Det handlar om destinationsutveckling, affärs- och produktutveckling samt marknadsutveckling.

SM-veckan

– Det är viktigt komma ihåg att vi inte kommer att försöka locka gäster från varandra. Länet har ju sina naturliga destinationer och därmed också gäster, säger Per Hallqvist och exemplifierar det hela.

– Gällivare och Kiruna har ju sina fjäll och sin vinterturism. Här i Piteå har vi ju bad och skärgård. 70 procent av våra besökare kommer sommartid. Vår förhoppning är förstås att kunna hitta ett utbud för besökare även under den övriga tiden, säg oktober till maj.

Där ser han exempelvis den kommande SM-veckan i slutet av januari som en attraktiv aktivitet att jobba utifrån.

– Vi har ju inget med det rent sportsliga att göra, men vi vill försöka kunna skapa något vid sidan om SM-arrangemangen, förklarar Per Hallqvist.

Brett samarbete

I den vevan understryker han också att samtliga medverkande destinationer kommer att ha ett brett samarbete.

Bland annat nämner han Arvidsjaur.

– Där finns en flygplats. Däremot är kanske infrastrukturen att kunna slussa och locka besökare därifrån eftersatt.

I alla händelser ser Per Hallqvist pengapåsen från EU som en enorm möjlighet att utveckla besöksnäringen ytterligare.

Nu finns i alla fall medlen att göra ett ordentligt försök.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!