Ett 30-tal personer hade sökt sig till Kaleido för att lyssna till Youtube-kändisarna Ludwig Källén och Ella Grundel som föreläste under Norrbotten media week. Ludwig Källén, är Pitebon, som tillsammans med en kompis driver Youtube-kanalen Uddevallarobert medan Ella Grundel, är talangscouten som driver egen kanal.
Båda har tiotusentals följare och är två av fåtalet Youtubers som kan leva på sitt intresse – att lägga upp videor på Youtube.
Anton Eriksson, Isak Eklund och David Axheim, var på plats på Kaleido för att lyssna. Isak har en egen kanal med humorinriktning som han hoppas ska bli stor och få många följare.
– Jag har haft kanalen ganska länge men jag lade upp mitt första klipp på nyårsdagen.
Vad hoppas du få ut av föreläsningen?
– Jag skulle vilja få lite tips om hur jag ska nå ut och få mer uppmärksamhet men också hur jag kan bli mer professionell.
Niklas Berg, In the cold, modererade samtalet på Kaleido. Han frågade hur det går att leva på att lägga ut filmklipp.
– Det går inte att leva på att bara ha många visningar eller prenumeranter. Det man får in pengar på är samarbeten med olika företag, säger Ludwig Källén, som än så länge inte tackat nej till något erbjudande.
– Nej det har jag inte men det skulle jag absolut göra om det handlade om ett företag eller en bransch som jag inte vill förknippas med. Till exempel om ett tobaksbolag hörde av sig och ville att vi skulle göra reklam för cigaretter, då skulle det bli blankt nej, säger Ludwig Källén.