I över 20 års tid har frågan om en ny bro över Fårösundet stötts och blötts. Tidvis har den legat i malpåse för att sedan aktualiseras. På onsdagen genomfördes geologiska undersökningar intill bron som ett led i uppförandet av en ny förbindelse. Enligt projektledaren Per Andersson handlar undersökningarna bland annat om att kontrollera bärighet, bottenprofil och jordlagerföljder.
Miljödom krävs
– Vi håller på att ta fram ett underlag för den entreprenör som sedan ska bygga bron men även ett underlag som krävs för en miljödom, säger han.
Kritiken mot den nuvarande bron är omfattande och innehåller bland annat punkter som bristande trafiksäkerhet, dålig vattengenomströmning under bron som leder till igenslamning och för liten brobredd.
Att en ny bro inte redan finns på plats beror på frågetecken kring ansvar, finansiering och miljöaspekter.
Inleda upphandling
För något år sedan blev finansieringsfrågan klar och i dag finns en budget på 20 miljoner kronor för att bygga en ny bro. Per Andersson säger att man nu kommer att inleda upphandlingen för en entreprenör som vill åta sig uppdraget att bygga en ny bro. Ett bygg som är förenat med vissa villkor.
– Ett krav som ställs på entreprenören är att denne under byggtiden kan tillhandahålla en passage till Fårön som motsvarar den som finns idag.
Dubbel bredd
Exakt hur den nya bron kommer att se ut är inte klart. Klart är dock att den kommer att bli cirka tio meter bred, vilket är mer än dubbelt så bred som den är idag. Där kommer också att finnas en gång- och cykelväg, för trafiksäkrare överfart.
Den bristande trafiksäkerheten har varit den främsta anledning bakom kravet på en ny bro. Dagens brobredd på 4,5 meter tillåter inte att två bilar möts på bron.
– Det passerar en hel del skolbarn över bron och deras passage måste bli säkrare, något som en särskild gång- och cykelväg ska bidra med, säger Per Andersson.
Byggstart 2016
Tanken är att komma igång med brobygget om ett år, något som förutsätter att en miljödom då finns klar.
– Arbetet kring en miljödom kan dra ut på tiden men målet är att kunna börja bygga våren 2016, säger Per Andersson.
Bygget väntas pågå under ett års tid och målet är att en ny bro ska stå klar våren 2017.