I augusti förra året meddelades det att företagare i Arvidsjaur, Arjeplog och Gällivare skulle gå ihop för att styra upp flygtrafiken genom det nybildade virtuella flygbolaget AG Travel. Men allt gick inte riktigt som planerat. Den nya linjen Gällivare–Arvidsjaur–Arlanda var tilltänkt att trafikeras tillsammans med Estonian Air, men då de var under starkt konkurshot när startskottet närmade sig ändrades planerna. Istället blev det Nextjet, som sedan tidigare flugit mellan Arvidsjaur och Arlanda, som fortsatte trafikera sträckan, men då å AG Travels vägnar. Och med Estonian Airs flygplan.
Den 26 oktober inleddes det nya samarbetet, men då det strulat så mycket var AG Travel nära konkurs redan i början på december. I AFAB:s sammanträdesprotokoll från 3 december står att Estonian Airs flygmaskiner skulle befinna sig i Tallin den EU-domen kom, vilket innebar att Nextjet med kort varsel leasade in flygbolaget DOT för att temporärt klara trafiken.
Planen var att en Fokker 100 skulle ta över trafiken 6 december, men det saknades kapital och AG Travel behövde ett tillskott på minst 3 miljoner kronor. Om inte, var risken stor att bolaget skulle gå i konkurs och att Trafikverket skulle behöva upphandla ny flygtrafik. Styrelsen beslutade att Ralf Lundberg samt styrelseordförande Johan Lundgren fick i uppdrag att informera kommunstyrelsen och kommunens ledningspersonal om situationen.
Tre dagar senare höll moderbolaget Arvidsjaurs kommunföretag (AKAB) ett extrainsatt sammanträde där ärendet togs upp, att AG Travel ansökt om ett bidrag med 3 miljoner kronor för kontraktering av ett jetflygplan och därmed få trafiken att täcka kostnaderna. Beslutet angående bidrag behövde fattas senast dagen därpå. AKAB beslutade att AFAB skulle ta beslut i bidragsfrågan, samt att kommunfullmäktige skulle delges beslutet.
Precis efter AKAB:s möte höll AFAB ännu ett möte där det beslutades att AG Travel beviljas ett bidrag på 1,5 miljoner kronor, förutsatt att samma finansiering beviljas av Gällivare-regionen.
– Vi hade en dialog med Gällivare och skulle inte de gå in med pengar så skulle inte vi heller göra det, säger Lundberg.
Gällande företagsstöd mellan kommun och privata företag är lagarna ytterst strikta.
– Det finns några undantag i kommunallagen och just när det gäller kollektivtrafik och nyttan för det allmänna så kan man i vissa sammanhang gå in och stödja, men det är strikt begränsat vad man får göra och inte, säger kommunchef Kerstin Olla Grahn. Hon menar att beviljandet av beslutet grundar sig i att flygplatsen och flygtrafiken är livsnerven i Arvidsjaur.
Någon jurist eller expert kring företagsstöd tillfrågades inte, men hon säger att diskussioner fördes med Gällivare.
– Vi resonerade kommunerna emellan och gjorde vår tolkning utifrån kommunallagen. Grunden till det hela är ju just nyttan för det allmänna, att den bedömdes så stor och att det därför också var tillämpligt att gå in med det här stödet.
I ett sammanträdesprotokoll från Gällivares kommunfullmäktige i februari delges att kommunstyrelsens arbetsutskott den 8 december beslutat att anvisa 1,5 miljoner ur Fond bygdemedel till AG Travel AB för fortsatt utveckling av flygtrafiken i Gällivare. I Arvidsjaur har beslutet dock inte delgivits vid varken kommunstyrelsens eller fullmäktiges sammanträde.
– Om det är av prinicipiell vikt så delges det kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Sedan är det skillnad då vår flygplats ligger under ett bolag, det gör inte flygplatsen i Gällivare. Där är den i kommunal förvaltning vilket gör att man måste hantera beslut på ett annat sätt. Där kan det också vara skillnaden om man lyfter till kf eller inte.
I kommunens årsredovisning för 2015 står att kommunägda företaget Arvidsjaur Energi givit Arvidsjaurs flygplats ett koncernbidrag på just 1,5 miljoner, men Grahn säger att det inte har något med bidraget till AG Travel att göra.
– Det har energibolaget gjort med olika summor de senaste åren. Det är bland annat därför man har ett moderbolag, för då tillåts man flytta pengar mellan dotterbolagen. Alla mindre flygplatser behöver ett kommunalt stöd, och då är det bättre att det stödet kommer från den övriga bolagssfären via dotterbolagen, istället för att själva kommunen ska gå in och överföra pengar.