Sina första steg in i mediebranschen tog Mats Ehnbom under gymnasiet, som extrajobbande sportreporter pÄ Norrbottens-Kuriren i LuleÄ. Det var ocksÄ till den tidningen han ÄtervÀnde efter tre Ärs journalisthögskolestudier i Sundsvall.
â Jag kom in i dagstidningsbranschen i en brytningsperiod. Vi anvĂ€nde delvis skrivmaskiner fortfarande, och tidningsproduktionen var vĂ€ldigt komplex och komplicerad. Man skar fĂ€rdigt tidningssidorna pĂ„ kvĂ€llstid och allt var ett manuellt hantverk. Texter skrevs in tvĂ„ gĂ„nger, först av reporter och sen av ytterligare en inskrivare.
Mats Ehnbom konstaterar att mycket har hÀnt sedan dess.
â Vi Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngt ifrĂ„n det sĂ€ttet att producera innehĂ„ll idag. Jag har fĂ„tt vara med om hela resan i branschen, det har lĂ€rt mig mycket och gett mig erfarenheter som har varit vĂ€ldigt vĂ€rdefulla. Den förĂ€ndringen och processen har gjort att jag velat stanna i branschen. Jobbet har förĂ€ndrats över tid och det har gjort att jag, som Ă€r rastlös och vill att det ska hĂ€nda saker, har kĂ€nt att det gör det ju hela tiden.
Som vd har han övergripande ansvar över Norr Medias verksamhet, som förutom NSD och Norrbottens-Kuriren i Norrbotten ocksÄ strÀcker sig till norra VÀsterbotten, efter att tidigare Norrbottens Media köpte Norran i SkellefteÄ och PiteÄ-Tidningen i slutet av 2019. Mats Ehnbom berÀttar att mycket Àr pÄ gÄng inom företaget just nu och framÄt, sÀrskilt i och med det intressanta lÀge regionen befinner sig i.
â Det har aviserats den obegripligt stora summan av tusen miljarder kronor i gröna industrisatsningar, precis hĂ€r i vĂ„r region dĂ€r Norr Media finns. Det hĂ€r ger sĂ„klart möjligheter, och dĂ€r ska vi vara en motor som ska informera och lyfta de hĂ€r frĂ„gorna redaktionellt. Men ocksĂ„ hjĂ€lpa vĂ„ra kommersiella partners att faktiskt dra nytta av detta. Vi kan hjĂ€lpa dem att marknadsföra sig, att synas och ta del av tillvĂ€xten som kommer ske i vĂ„r region.
Vad Àr det roligaste med ditt jobb?
â Det roligaste Ă€r att fĂ„ befinna sig pĂ„ en arbetsplats dĂ€r den övergripande mĂ„lsĂ€ttningen och kĂ€rnan i verksamheten Ă€r samhĂ€llsförbĂ€ttring. Vi har till och med i vĂ„r affĂ€rsidĂ© att vi ska göra vĂ„r region till en bĂ€ttre plats att leva och verka i, sĂ€ger Mats Ehnbom och fortsĂ€tter:
â Att fĂ„ jobba med det dagligen som vd, det Ă€r en belöning som jag inte hittar nĂ„gon annanstans. Det Ă€r nog den största tillfredstĂ€llelsen i mitt jobb att se nĂ€r vi lyckas med det, och det gör vi faktiskt dagligen. Det finns mĂ„nga höjdpunkter att ta fasta pĂ„ i mitt jobb.
I det hÀr avsnittet av Snacka om affÀrer pratar Mats Ehnbom ocksÄ om vilken roll den lokala journalistiken har i dagens samhÀlle, om hur mediebranschen ser ut framÄt, om ledarskap och hur han sjÀlv laddar batterierna. Avsnittet finns dÀr poddar finns, bland annat hÀr: https://snackaomaffarer.podbean.com/
Snacka om affÀrer görs i samarbete med Almi Nord, och i avsnittet delar rÄdgivare Stefan StÄlnacke med sig av tre viktiga frÄgor att stÀlla sig om man funderar pÄ att köpa ett företag.